Takie oszustwa mają wiele wymiarów.
Często oszust uzyskuje dostęp do konta na skutek wycieku danych lub ataku hakerskiego. Przy ich pomocy loguje się na konto i przejmuje nad nim kontrolę, a następnie kontaktuje się przez komunikator - opisuje aspirant sztabowa Katarzyna Mazurek z Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich.
Fałszywy znajomy może poprosić o przeniesienie rozmowy do wiadomości tekstowych SMS. Gdy cyberprzestępcy uda się zdobyć zaufanie potencjalnej ofiary, próbuje wyłudzić pieniądze, wcielając w życie jeden z popularnych scenariuszy oszustwa.
Najczęściej fałszywy znajomy prosi o podanie kodu do szybkiej płatności, kodu BLIK. Powodów może być wiele: niewielka pożyczka, zgubiony portfel, brak wystarczającej kwoty na koncie, aby mógł za coś zapłacić. Po podaniu kodu oszust natychmiast wypłaca pieniądze w bankomacie i prosi o kolejne kody. Pretekstem może być np. brak wystarczającej kwoty na koncie lub błąd transakcji. Zdarza się również, że cyberprzestępcy proszą znajomych ofiary o udostępnienie kodu BLIK po to, aby sami mogli opłacić zakupy w internecie. W przypadku obu scenariuszy konsekwencją nierozważnego udostępnienia kodu jest utrata pieniędzy z konta - opowiada aspirant Mazurek.
Oszuści przejęli konto na Facebooku 21-letniej mieszkanki naszego powiatu. Do jej znajomych wysłali wiadomość z prośbą o przesłanie kodów BLIK. Młoda kobieta szybko zawiadomiła policję, oszustwo się nie udało.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.