reklama

Powiat ząbk. Fałszywy pracownik banku zgarnął 90 tys. zł.

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Canva

Powiat ząbk. Fałszywy pracownik banku zgarnął 90 tys. zł. - Zdjęcie główne

foto Canva

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Na sygnale W czwartek, 22 lutego do ząbkowickich policjantów zgłosił się 49-latek, który padł ofiarą manipulacji przestępców. Oszust przekonał mieszkańca powiatu ząbkowickiego, że jego oszczędności są zagrożone i jedynie ich przeniesienie na tzw. „rachunek techniczny” pomoże mężczyźnie je ocalić.
reklama

W środę, 21 lutego z mieszkańcem naszego powiatu skontaktował się „pracownik banku”, w którym miał konto, z informacją, że ktoś na jego dane chce zaciągnąć pożyczki. Według dzwoniącego jedynym sposobem, by uniknąć utraty pieniędzy było ich przeniesienie na tzw. „rachunek techniczny". Taką informację uzyskał 49-latek,  kiedy po rozmowie z fałszywym bankowym konsultantem skontaktował się z nim pracownik „działu bezpieczeństwa”. Mężczyzna kazał mieszkańcowi powiatu ząbkowickiego wypłacić kilkadziesiąt tysięcy, a następnie przy pomocy kodów BLIK wpłacić je w kilkunastu transakcjach na podane przez oszusta konta. 

Mieszkaniec powiatu ząbkowickiego poddał się nie tylko technikom manipulacji stosowanym przez sprytnego przestępcę, ale również presji czasu i silnym emocjom. Zrobił dokładnie to co mu kazano. Nie tylko wypłacił żądane kwoty, ale również podał dane do logowania na swoje konta rzekomym konsultantom i pracownikom banku. W czasie wykonywania wszystkich tych działań pozostawał w stałym telefonicznym kontakcie z „pracownikiem banku”, który mając podgląd na jego konto dokładnie widział ile jest tam środków i jak je wypłacić. Dopiero kiedy kolejny przelew został wstrzymany przez bank, mężczyzna zorientował się, że został oszukany - relacjonuje aspirant sztabowa Katarzyna Mazurek z ząbkowickiej policji. 

Mieszkaniec powiatu ząbkowickiego stracił 90 tys. zł.

***
To był spoofing
Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Na telefonie zwykle wyświetla się numer infolinii banku, dlatego połączenie nie wzbudza żadnych podejrzeń. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy, podanie danych konta bankowego czy kodu systemu płatności mobilnych powinno się traktować jako próbę oszustwa. Oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama