Szacuje się, że obecnie dostęp do niezelektryfikowanych linii kolejowych ma na Dolnym Śląsku ponad 300 tys. mieszkańców. Liczba ta będzie się z resztą sukcesywnie zwiększać wraz z ukończonymi rewitalizacjami kolejnych linii, które w najbliższych latach przeprowadzać będzie samorząd województwa w ramach wielkiego projektu walki z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie.
Kolej to transportowy krwioobieg regionu. Chcąc zachęcić mieszkańców do korzystania z pociągów, musimy pracować nad stałym polepszaniem oferty przewozowej. Elektryfikacja linii kolejowych to zadanie rządu i mam nadzieję, że środki z KPO pozwolą PKP PLK dokonać niezbędnych inwestycji w tym zakresie w naszym regionie. Jednak do sprawnego funkcjonowania kolei w całym regionie konieczne są także zakupy ekologicznych pociągów spalinowych, które będą ważnym uzupełnieniem taboru Kolei Dolnośląskich - mówi Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Pierwsze spalinowe pociągi PESA serii 231M z tego zamówienia pojawią się na Dolnym Śląsku w połowie 2027 roku, a całość umowy na 10 sztuk pojazdów zostanie zrealizowana do końca 2027 roku. Pociągi te będą obsługiwać między innymi linie do Karpacza, Stronia Śląskiego czy Lądka-Zdroju po zakończeniu modernizacji tych tras.
To już dziesiąty kontrakt Kolei Dolnośląskich i polskiej firmy PESA na zakup nowoczesnych pociągów. Dziś podpisujemy umowę na dostarczenie 10 sztuk, jednak być może to nie będzie koniec tego zamówienia. W ramach prawa opcji możemy dokupić jeszcze kolejne 20 sztuk tych pociągów. Właśnie tyle dodatkowych pojazdów nam potrzeba, aby jeździły po liniach, jakie w niedługim czasie zostaną zrewitalizowane i przywrócone do użytkowania. Rozpoczynamy także rozmowy z różnymi firmami, m.in. z PESĄ, na temat możliwości zakupu nowoczesnych pociągów hybrydowych, które również świetnie sprawdziłyby się na Dolnym Śląsku – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Nowe pociągi PESA serii 231M mają długość ponad 40 metrów, mogą rozwijać prędkość do 120 km na godzinę. Są one wyposażone w nowoczesne silniki ecodiesel, w których możliwe jest stosowanie ekologicznego paliwa o znacznie zmniejszonej emisji CO2 w porównaniu do standardowych rozwiązań. W tych pojazdach znajdzie się 115 miejsc siedzących, a także przestrzeń na 8 rowerów i 2 wózki inwalidzkie.
Co ciekawe, będą one mogły jeździć także po liniach transgranicznych kończących swój bieg w Czechach - posiadają niezbędną homologację na oba kraje. Zresztą największy czeski przewoźnik, Ceske Drahy, zamówił w bydgoskiej fabryce PESA ponad 100 sztuk identycznych pociągów.
Wartość zamówienia Kolei Dolnośląskich w bydgoskiej PESIE opiewa na blisko 300 mln zł. Zakup ten jest możliwy dzięki umowie kredytowej z bankiem PKO PB. Po zakończeniu dostawy 10 pojazdów od PESA, nowoczesny tabor Kolei Dolnośląskich będzie wynosił już ponad 100 pociągów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.