Warto na wstępie zaznaczyć, że sam kod BLIK nie wystarczy do wyłudzenia pieniędzy. Najważniejsze jest zatwierdzenie transakcji.
Typowy scenariusz działania przestępców z wykorzystaniem komunikatora internetowego zaczyna się od kradzieży tożsamości. Przestępcy włamują się na konto (np. na Facebooku) jakiejś osoby, a następnie kontaktują się z jej znajomymi.
Następnie następuje prośba o przelew BLIK. Oszust podszywa się pod właściciela przejętego profilu społecznościowego, do wybranej osoby z grona znajomych wysyła na czacie (w komunikatorze) prośbę o wykonanie przelewu BLIK na telefon lub przesłanie kodu BLIK (niezbędnego do realizacji płatności lub pobrania pieniędzy z bankomatu). Przestępca zawsze ma wiarygodną bajeczkę. A że akurat gotówka mu się skoczyła, a że karta do bankomatu się zablokowała, a że telefon wpadł do toalety i bankowość elektroniczna nie działa… Prośby często chwytają za serce: nasz „znajomy” prosi o pieniądze na leki, na jedzenie, bo ma trudną sytuację, na bilet do domu, bo rzekomo gdzieś wyjechał i nie ma za co wrócić). Oszust obiecuje zwrócić niezwłocznie pieniądze, często też z nadwyżką („Proszę, przelej mi kasę, oddam Ci z procentem za fatygę”).
Teraz dochodzi do przekazania kodu BLIK - jeżeli osoba, która otrzymała prośbę o pieniądze lub opłacenie rachunku nie zorientuje się, że ma do czynienia z oszustem. I teraz ostatni etap: wyłudzenie pieniędzy. Jeżeli zrealizujesz przelew BLIK na telefon, zatwierdzisz pobranie gotówki z bankomatu lub płatność za zakupy dokonane przez przestępcę, stracisz pieniądze.
Policjanci więc apelują: zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Co radzi policja? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu. Odzyskanie wyłudzonych pieniędzy może być bowiem bardzo trudne, a czasem niemożliwe.
***
Jak działa BLIK?
Blik to system płatności mobilnych uruchomiony w 2015 r. Do korzystania z tej formy płatności potrzebujesz jedynie smartfona z dostępem do internetu i aplikacji mobilnej Twojego banku. Aby zapłacić/przelać pieniądze, nie trzeba logować się do bankowości elektronicznej, przepisywać haseł otrzymanych SMS-em czy podawać danych karty płatniczej. BLIK pozwala wykonać wiele różnych typów operacji finansowych, jak płatności w internecie, płatności w sklepach stacjonarnych, płatności zbliżeniowe, przelewy na telefon, wpłaty i wypłaty gotówki (przy użyciu kodu BLIK i aplikacji bankowej na smartfonie możesz wypłacić pieniądze w bankomacie i wpłacić we wpłatomacie), czek BLIK (działa, jak w przeszłości czeki papierowe na okaziciela: może go zrealizować każda osoba, która ma kod i hasło). Według Narodowego Banku Polskiego już w 2019 r. liczba transakcji BLIK przekroczyła liczbę transakcji wykonanych kartami płatniczymi w polskim internecie.
***
Jak przebiega procedura płatności BLIK?
1. generowanie kodu BLIK - w aplikacji mobilnej banku wyświetlasz sześciocyfrowy kod BLIK, który zachowuje ważność przez dwie minuty;
2. podawanie kodu BLIK - wprowadzasz kod BLIK na stronie płatności (np. w sklepie internetowym,), w bankomacie lub na terminalu w sklepie stacjonarnym;
3. zatwierdzanie płatności - w aplikacji bankowej zainstalowanej na smartfonie pojawia się komunikat z podsumowaniem płatności, która zostanie zrealizowana tylko wtedy, gdy potwierdzisz operację kodem PIN.
***
Jak nie paść ofiarą takiego oszustwa?
* stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS-em),
* potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
* sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
* chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
***
Zobacz jeszcze: Oszuści dzwonią na numery stacjonarne
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.