Dane dotyczą okresu przeprowadzonego badania sprzed pandemii i zdalnego nauczania. - Gdyby badanie przeprowadzono w okresie pandemii to wskaźniki pokazane na wykresie poniżej byłyby znacznie wyższe - zaznacza Anna Marcinków, kierownik referatu edukacji, kultury i spraw społecznych.
Dwie-trzy godziny
Większość uczniów spędza czas przed komputerem od dwóch do trzech godzin. - W praktyce po przyjściu ze szkoły korzystanie z komputera jest wśród uczniów wiodącą formą spędzania czasu - zauważa Anna Marcinków. Jednym z czynników chroniących młodych ludzi przed nadmiernym korzystaniem z komputera jest kontrola rodzicielska. Z badań wynika, że 40% uczniów szkół podstawowych klas IV-VI deklaruje, że rodzice kontrolują, to co robią w internecie i przy komputerze. Ten odsetek wśród uczniów szkół podstawowych klas VII-VIII i szkół ponadpodstawowych jest zdecydowanie niższy - odpowiednio 29% i 13%.
Portale i gry
W specjalnej ankiecie na pytanie: "W jaki sposób uczniowie najczęściej wykorzystują komputer?" respondenci wskazali na portale społecznościowe, gry komputerowe, strony internetowe ze śmiesznymi obrazkami i filmami.
- Diagnoza wskazała, że internet jest nieoceniony jako narzędzie komunikacji, edukacji oraz rozrywki, jest atrakcyjnym medium. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z niego może wiązać się z występowaniem zagrożeń: przestępstw internetowych, cyberbullyingu, stalkingu, sekstingu, szantażu, podszywania się i hatingu – tłumaczy Anna Marcinków.
- Badania wskazują, że uczniom miasta Ząbkowice Śląskie nie są obce wymienione powyżej doświadczenia, gdyż 21% uczniów szkół podstawowych klas IV-VI doświadczyło w przestrzeni internetowej zjawiska hatingu, nazwanego potocznie przez uczniów "hejtowaniem", 29% uczniów szkół podstawowych klas VII-VIII, a 38% uczniów szkół ponadpodstawowych. Polega ono na otrzymywaniu obraźliwych komentarzy atakujących bezpośrednio konkretną osobę, które to komentarze są publicznie widoczne w serwisach społecznościowych - dodaje.
Dla dorastającej młodzieży np. doświadczenie hatingu może być niezwykle traumatyczne.
- Konieczna jest szeroka edukacja z zakresu bezpiecznego korzystania z Internetu: wspieranie świadomości prawnej, umiejętność ochrony przed niebezpiecznymi sytuacjami, wiedza dotycząca ochrony własnych danych - podsumowuje Anna Marcinków.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.