To rekordowy budżet województwa. Na 2022 rok zaplanowano ponad 1,7 miliarda złotych. Najwięcej pieniędzy zarezerwowano na transport i ochronę zdrowia.
Większe dochody
- Rok 2022 to kontynuacja naszych flagowych projektów, jak wschodnia obwodnica Wrocławia, Nowy Szpital Onkologiczny, czy Dolnośląskie Centrum Sportu w Jakuszycach. Nie zwalniamy tempa tym bardziej, że przed nami nowy okres programowania funduszy unijnych i wynegocjowana przez nas rekordowa kwota wsparcia, która zasili Dolny Śląsk - mówił na specjalnej konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.
Przyszłoroczne dochody województwa będą o 469 mln. zł większe niż w tym roku. Wynika to m.in. z faktu pozyskania przez samorząd dotacji na łączną sumę 329 mln zł.
- Planujemy budżet z deficytem wysokości 49 mln. zł przy zabezpieczeniu środków z budżetu województwa na wkłady własne do projektów współfinansowanych ze środków europejskich w kwocie 112 mln zł. To świadczy o mocno prorozwojowym, czyli inwestycyjnym charakterze budżetu - stwierdziła Elżbieta Berezowska, skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Transport
Na projekty drogowe i kolejowe zarząd województwa chce przeznaczyć przeszło 917,7 mln. zł. To o blisko 194 mln. zł więcej niż w roku 2020. Najważniejsze zadania to przede wszystkim rewitalizacja linii kolejowych, na którą przeznaczono przeszło 358 mln. zł. To projekt wieloletni, w ramach którego przeprowadzone zostaną: rewitalizacja linii kolejowej nr 345 i 308 na odcinku Mysłakowice - Kowary - Kamienna Góra; rewitalizacja linii kolejowej nr 372 na odcinku Bojanowo - Góra Śląska; elektryfikacja i zabudowa mijanki kolejowej wraz z zabudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym na linii 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica oraz rewitalizacja linii kolejowej Srebrna Góra - Bielawa. Celem tych projektów jest rewitalizacja linii kolejowych z kompleksową wymianą nawierzchni wraz z zabudową urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej oraz odtworzenie urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Cały czas dążymy do ułatwienia komunikacji transportowej w naszym regionie - zapewniał Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego. - Wierzę, że budżet ten pozwoli na nieprzerwany rozwój bazy sportowej, turystycznej, a także na poszerzenie naszej mapy kolejowej i rozwój infrastruktury na Dolnym Śląsku - dodał.
Kolej Sowiogórska - dokumentacja stoi
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, która przejęła ten odcinek 29 kwietnia 2019 r., w połowie 2021 r. ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji związanej z odtworzeniem linii kolejowej na trasie Bielawa - Srebrna Góra. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji technicznej niezbędnej do zgłoszenia remontu linii kolejowej zawierającej opis techniczny, charakteryzujący rodzaj, zakres i sposób wykonania robót, niezbędne szkice i rysunki, mapy, a także wymagane przepisami pozwolenia, uzgodnienia, opinie.
Niestety, po raz kolejny próba wyłonienia wykonawcy zakończyła się fiaskiem. DSDiK zaplanowała na to zadanie około miliona zł, tymczasem do postępowania wpłynęły dwie oferty, które znacząco przekroczyły ten budżet. Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych chciało wykonać dokumenty za prawie 3 mln. zł, natomiast Envi Konsulting zaoferowała ofertę o wartości niespełna. 2,5 mln. zł. Przetarg unieważniono. Jeszcze nie wiadomo, kiedy nowy zostanie rozpisany.
Do Wrocławia!
Na omawianym odcinku zlokalizowanych jest 5 przystanków: Bielawa Zalew, Ostroszowice, Grodziszcze, Jemna, a także Srebrna Góra. Bielawa Zachodnia jest połączona linią kolejową z Wrocławiem. Turyści ze stolicy Dolnego Śląska będą więc mogli przyjeżdżać do Srebrnej Góry pociągiem, a w drugą stronę mieszkańcy Srebrnej Góry i okolic będą mogli jeździć do Wrocławia do pracy, kiedy tylko ruszy to połączenie.
Szyna zębata?
Kolej Sowiogórska prowadziła z Dzierżoniowa przez Pieszyce, Bielawę, Srebrną Górę, Przełęcz Srebrną, Wolibórz, Słupiec do Ścinawki Średniej. Miała 62 km długości. Na odcinku ze Srebrnej Góry do Woliborza miejscami zamontowana była dodatkowa szyna zębata (była konieczna do obsługi połączeń w latach 1900-1931, gdy działała Kolej Sowiogórska). To była jedyna kolej zębata pozostająca w dzisiejszych granicach Polski. Województwo zastanawia się nad odbudową na fragmencie linii trzeciej zębatej szyny - by stworzyć unikalną i jedyną w Polsce atrakcję turystyczną i użytkować na tym fragmencie - oprócz zwykłych pociągów - muzealne pociągi trakcji zębatej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.