reklama

Powiat. Policjanci na tropie internetowych oszustów

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Canva

Powiat. Policjanci na tropie internetowych oszustów - Zdjęcie główne

foto Canva

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Na sygnale W połowie przypadków oszustw internetowych udaje się ustalić sprawcę. Mundurowi podkreślają, że to bardzo trudne sprawy.
reklama

Oszuści kontaktują się ze swoimi ofiarami przez komputer lub telefon. Namawiają do kliknięcia w link, podania danych konta bankowego, zrobienia przelewu. Jeśli damy się nabrać, tracimy często duże sumy.

W całym powiecie w tym roku zgłoszone zostały 193 takie czyny.

Wykryto z tego 108 czynów, czyli to jest 55,7 procenta - mówi aspirant sztabowa Katarzyna Mazurek z ząbkowickiej policji. - Jest to zwiększenie wykrywalności w stosunku do poprzedniego roku o 5 procent - dodaje.

Ostatnio na przykład ząbkowiccy policjanci ustalili osobę, która na portalu sprzedażowym oferowała do sprzedaży węgiel pochodzący z RPA.

Pokrzywdzony stracił 1 tys. 450 zł, to było w lutym tego roku - mówi aspirant Mazurek. - Sprawca został ustalony i pociągnięty do odpowiedzialności - dodaje.

Policjantka zaznacza, że prowadzenie takich spraw długo trwa.

Przy komunikatorach internetowych ciężko dojść do osoby, która kryje się pod danym IP, trudno ustalić skąd było logowanie - tłumaczy Katarzyna Mazurek.

W tym przypadku przestępca okazał się mieszkaniec województwa śląskiego.

***
Jesteśmy w gorącym okresie wyprzedaży i różnych promocji związanych ze zbliżającymi się świętami. To okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć, aby znaleźć prezent, dostosowują swoje działania i przygotowują więcej fałszywych ofert. Jak je rozpoznać? Podpowiadają policjanci Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości:

· szczególną uwagę zwracajmy na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna - oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną,

· pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line,

· wybierajmy te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów,

· zweryfikujmy adres strony internetowej, bywa, że występują w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy,

· sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny),

· sprawdźmy, czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem,

· dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform,

· za zakupy na portalach aukcyjnych, jeśli to możliwe wybierajmy opcję płatności za pobraniem,

· przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego,

· korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym. Przestępcy często komunikują się w sprawie zakupu/ sprzedaży jakiejś rzeczy wykorzystując szyfrowane komunikatory,

· dokładnie sprawdzajmy wiadomości, jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy, na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy,

· nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama