- Niedawne awarie portali społecznościowych i powiązanych z nim kont powodują, że przestępcy wykorzystując okazję podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i proszą o pilną pożyczkę na rożne cele i potrzeby - mówi aspirant sztabowa Katarzyna Mazurek, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich.
Na policję w poniedziałek, 11 marca zgłosił się 37-latek, który został oszukany. Przestępca wykorzystał skradzione wcześniej dane do konta na portalu społecznościowym jego siostry i podszywając się pod nią poprosił o pieniądze na opłacenie paczek. Mieszkaniec gminy Ziębice dwukrotnie wygenerował kod BLIK, podał oszustowi na komunikatorze i zatwierdził wypłatę. Nic nie podejrzewał ponieważ wcześniej już tak siostrze pomagał. W ten sposób 37-latek stracił blisko 1 tys. 500 zł, zanim zorientował się, że został oszukany.
Do tego oszustwa doszło na początku marca, ale mężczyzna dopiero w tym tygodniu je zgłosił.
***
Dane statystyczne pokazują, że ponad 86 proc. polskich użytkowników internetu korzysta z Facebooka, a 76 proc. z jego komunikatora: Messengera.
***
Jak działa takie oszustwo? Przestępca uzyskuje dostęp do konta kogoś z rodziny lub znajomego na skutek wycieku danych lub ataku hakerskiego. Przy ich pomocy loguje się na konto i przejmuje nad nim kontrolę, a następnie kontaktuje się przez komunikator. Profil i posty na portalu społecznościowym zawierają wystarczająco dużo informacji, aby złodziej mógł dotrzeć do ofiary w łatwy sposób, udając dawnego kolegę z klasy lub starego przyjaciela. Gdy cyberprzestępcy uda się zdobyć zaufanie, próbuje wyłudzić pieniądze, wcielając w życie jeden z popularnych scenariuszy oszustwa.
***
Jak się bronić? Trzeba stosować kilka ważnych zasad:
* należy ustawić dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS;
* zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
* pamiętajmy, aby sprawdzać dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
* trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.