Bez tunelu prze Góry Bardzkie

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Gazeta Ząbkowicka

Bez tunelu prze Góry Bardzkie - Zdjęcie główne

foto Gazeta Ząbkowicka

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Wszystko wskazuje na to, że droga S8 na odcinku Kłodzko-Bardo będzie dłuższa, ale... tańsza. Rząd chce zrezygnować z budowania tuneli i zahaczyć trasą o gminę Złoty Stok


Który wariant budowy drogi ostatecznie zostanie wybrany - miało być wiadomo do końca kwietnia. Tymczasem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zakończenie prac Komisji Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla zadania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego „Budowa drogi S8 na odc. Wrocław (Magnice)-Kłodzko” przewiduje się w drugim kwartale tego roku. To wtedy zostanie wskazany wariant preferowany do dalszej realizacji.

- Docelowo przebieg S8 na odcinku Wrocław-Kłodzko powinien spełniać wszystkie wymagania, zarówno pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, technicznym, ekonomicznym, środowiskowym i społecznym. W III kwartale 2020 r. planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - czytamy na stronie GDDKiA.

Obradowali online

Komisja Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad (tzw. KOPI) obradowała 21 i 22 kwietnia w formie wideokonferencji. Wzięli w niej udział przedstawiciele m.in. Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Środowiska, parlamentarzystów, samorządowców, policji, straży pożarnej, straży granicznej, PKP i innych instytucji mających wpływ na inwestycję. Pierwszego dnia dyskutowano na temat odcinka realizacyjnego nr 1: Kłodzko - Ząbkowice Śląskie oraz odcinka realizacyjnego 2: Ząbkowice Śląskie - Łagiewniki (bez obwodnicy Łagiewnik). Samorządowcy odnieśli wrażenie, że projektanci rekomendują wariant tańszy i ekologiczny - A2 przez Podzamek. Za to nie do końca liczący się z ludźmi... Droga ekspresowa miałaby bowiem przebiegać przez Wojciechowice, Jaszkówkę i Podzamek, gdzie są liczne gospodarstwa, a następnie w kierunku Złotego Stoku i od okolicy Lasek w stronę gminy Bardo - aż do węzła zlokalizowanego w okolicach aktualnego skrzyżowania drogi krajowej nr 8 z drogami powiatowymi na Potworów i Przyłęk. - Preferowane przez projektantów rozwiązanie WPR4 (dawne A2) przechodzące przez Podzamek, Jaszkówkę, Wojciechowice i Boguszyn jest nie do przyjęcia przez mieszkańców i władze gminy, ponieważ najbardziej ingeruje w nasze tereny inwestycyjne i strategiczne niezbędne do rozwoju. Spowoduje wyburzenie kilkunastu domów mieszkalnych i gospodarczych, kaplicy w Podzamku, ujęcia wody, z którego korzysta Dom Pomocy Społecznej i dolny Podzamek. Jednocześnie skazuje pozostałych mieszkańców kilkudziesięciu budynków na bezpośrednie sąsiedztwo wiaduktów i dróg - powiedział zaraz po spotkaniu Zbigniew Tur, wójt gminy Kłodzko. Również burmistrzowi Barda Krzysztofowi Żegańskiemu ten przebieg drogi ekspresowej niespecjalnie się podoba. - Dla mnie najlepszy wariant to A4 - mówi burmistrz Żegański. Ten wariant biegnie z Kłodzka w kierunku Boguszyna (gdzie miał być węzeł), następ- nie nowym korytarzem po granicy obszaru Natura 2000 w kierunku gminy Bardo, tunelem przez Góry Bardzkie i kończy się na wysokości Przyłęku. To właśnie przeprawa przez góry znacząco podwyższa koszty tego rozwiązania.

Czy ekspresówka ominie Ząbkowice od wschodu, czy od zachodu? Trudno wyczuć, choć jesienią 2019 r. GDDKiA rekomendowała wariant B1, czyli omijający Ząbkowice Śląskie od wschodu. - Czekamy na decyzję, który wariant przebiegu nowej 8 zostanie przez GDDKiA wybrany - powiedział po prawie siedmiogodzinnym posiedzeniu KOPI burmistrz Marcin Orzeszek.


Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE